Pages

Wednesday, March 24, 2010

my big big famili

Main2 laptop sementara menunggu Abang balik dari latihan futsalnya,terjumpa gambar ni yang diberi dua pupu (Humairah comel dan montel.hehe..jgn marah kalau baca ni.Sebab kak qilah pun dah montel gak sekarang ni).Teringin nak kongsi.





Family day yang diadakan kalau tak silap musim Raya Haji yang lalu (saya di Mesir).Mengumpulkan anak beranak,cucu cicit sepapat che (atuk saya) dan Tuk Ngah (atuk Humairah).Kiranya Che dan Tuk Ngah ni adik beradikla.Che ada empat orang adik beradik semuanya.Majlis kali ni cuma menghimpunkan keturunan dari dua orang adik beradik ni je.Kalau ditambah lagi dengan keturunan dari 2 orang adik beradik yang lain,alamatnya runtuhlah rumah.Hehe..

Dan sebenarnya masih ramai yang tiada,samada bermastautin di luar Kelantan,tak berkesempatan untuk hadir atau sedang belajar di kejauhan macam saya ni.Huhu..Sebenarnya kalau nak dihitung,anak2 che sahaja ada 16 orang semuanya (12 anak kandung,satu sudah meninggal dunia dan 4 orang anak tiri),cucu2 che saya dah lama tak kira tapi yang pasti sudah lebih dari 55 orang,cicit pula 3 sudah lahir dan 1 masih dalam kandungan (baby la tu.hee..bangga2).Tentu arwah nenek bahagia kalau sempat bersama Che sampai saat ini melihat cucu cicit yang ramai.Saya tak beberapa ingat wajah arwah tapi seingat saya arwah sedikit gempal,berambut panjang dan suka cucu2 tidur bawah ketiaknya bila kami balik kampung (itu time saya kecik2 okey).

Ini keluarga dari sebelah Ummi (mak saya).Kalau dari sebelah Abo pula,datuk (dipanggil Che Wa) dan nenek (dipanggil Mak oleh Abo) sudah pun pergi meninggalkan kami lama dahulu.Saya pun tak sempat melihat arwah nenek ketika hidupnya.Abo kata nenek meninggal ketika Abo sedang belajar di Universiti Madinah,Madinah al-Munawwarah.Che Wa pula sempat bersama kami tiga beradik yang awal (Kak Long,saya Kak Ngah dan Kak Cik) .Itupun semasa beliau sudah gering amat kerana sakit tua.Masih ingat Abo menggendong Che Wa ke dalam kereta pabila pada suatu hari kami ingin membawa Che Wa ke pantai setelah sekian lama Che Wa terlantar sakit.Ada beberapa keping gambar Che Wa dalam simpanan kami sebagai kenangan.Seingat2 Che Wa seorang yang garang juga.Kami cucu2 yang agak nakal dan suka main kejar2 ini harus jalan menjengket2 kalau melalui ruang tempat Che Wa tidur di atas tilamnya.Tapi Abo cerita semasa muda Che Wa lagi garang dari itu.Biasala orang dulu2 ajar anak guna rotan dan sebagainya.Nasib baik Abo tak terikut2 sifat tu.Kalau tidak zaman kecik kami adik beradik mesti asyik kene rotan je sebab nakal.Agaknyela..

Abo ada 6 orang adik beradik.Berapa orang sepupu yang saya ada dari sebelah Abo pun saya tak pasti.Sebabnya majoriti sudah besar panjang dan beranak pinak.Anak2 sepupu pun ramai dan dah besar panjang.Yang kecik2 memangla saya tak ingat nama2 mereka,jumpa pun jarang sekali.

Itu kisah keluarga besar saya.Sekarang lagi bertambah besar bila dihitung sekali dengan keluarga suami.Manakala keluarga primer kami masih dianggotai dua ahli dan tak lama lagi akan bertiga.Abi,Umi dan Baby.InsyaAllah..=)









Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 comments:

Hamra said...

gambar senget ni jugok la hok sapa kat kito kak qilah kea.. isk2..

adik oghe oyak xdok oghe ambik gambar.. semo nak masuk dlm gambar belako.. haha..

Post a Comment